1 de abril de 2019

O #BusUrbano gaña viaxeir@s en 2018 mentres un terzo da pasaxe viaxa gratis

Se no último post comentabamos que, xa ben entrado o ano, aínda non coñeciamos as cifras do transporte urbano relativas ao ano 2018, o Concello pareceu escoitar as nosas pregarias e publicounas dous días despois. Imos analizalas polo miúdo porque, aínda que no seu conxunto o número de viaxeiros aumentou un 6%, cómpre destacar que no 2017 tivo lugar a folga do transporte de viaxeiros que, tal e como indicaba o propio goberno local, repercutiu nas cifras dese exercicio.


Comparativa 2017-18. Algunhas cifras non poderían ser fieis á
realidade por mor da folga de transporte de 2017.

CIFRAS 2018
O número total de usuarias e usuarios foi de:

7.447.300

Isto supón un incremento dun 5,97% con respecto a 2017, no que a cifra alcanzou os 7.027.665 (419.635 viaxeiros máis). Como vén acontecendo dende hai anos, a máis utilizada foi a #Liña6 (San Marcos – Os Tilos; 16,16% da utilización total), seguida das #LiñaC11 (Circ. de Fontiñas; 15,88%) e #Liña1 (Boisaca – Hosp. Clínico; 15,29%).

Destaca o incremento de usuarios nos servizos especiais, que pasan de ser utilizados por 3.691 persoas a 50.036. Isto débese á participación de TUSSA durante a primeira edición de O Son do Camiño, a pesares de todos os problemas tiveron lugar (un dos días, a Policía mandara suspender o servizo de buses pola masificación de xente).

En canto aos métodos de pago, os bonos ordinario, escolar, mensual e universitario (este último, só para aqueles con TUI anterior ao 1 de xullo de 2017) foron empregados polo 45,89% das persoas. O bono pensionista, por un 32,03%. Ao noso xuízo, esta cifra debería facer reformularnos o modelo de pago que temos e se queremos mantelo. En Compostela, lembramos, os e as pensionistas viaxan practicamente de balde (720 viaxes anuais), sen ter en conta criterios económicos ou similares para a concesión destas viaxes. Polo tanto, estamos a falar de que un terzo dos pasaxe viaxa gratis. Porén, outros colectivos como as persoas con discapacidade ou as desempregadas non gozan de descontos. Estamos seguros de que imos polo bo camiño?


FOLGA DE 2017
Servizos mínimos «teóricos» para
a folga de 2017. Na práctica apenas
se cumpriron.
Hai que ter en conta que durante o 2017 tivo lugar a folga do transporte, que foi secundada polos condutores e condutoras do bus urbano de Compostela nas oito xornadas de paros. Durante todos os martes e mércores, dende o 20 de xuño ata o 12 de xullo, só circularon uns servizos mínimos estipulados de antemán, e que non foron cumpridos na súa totalidade. Isto tivo a súa repercusión nas cifras de 2017, polo que non é axeitado comparalas coas de 2018, pois o aumento / redución de pasaxeiros podería non ser 100% real.

Con todo, ao comparar as cifras de 2018 coas de 2016, seguimos a obter bos resultados. No 2016 empregaron o bus urbano 7.135.858, o que supón un incremento dun 4,36%. Obviamente non é tan acusado como o 5,97% tomando 2017 como ano de referencia.

No tocante ás liñas, todas gañan usuarios excepto a #Liña8, #Liña9, #LiñaP1, #LiñaP3, #LiñaP7 e #LiñaP8. No caso da L9, supoñemos que perde usuarios debido ao seu pésimo funcionamento, con retrasos de ata 20 min en horas punta. No caso das liñas periféricas, a escaseza de frecuencias pode acabar repercutindo na súa non utilización, substituíndo o transporte público polo vehículo privado.

En peor situación se atopan algunhas parroquias do rural que non contan cun só bus urbano en todo o día. É o caso de San Xoán de Fecha ou Namenzo. En teoría, o problema quedará resolto, como non, coa nova concesión, a través dun sistema de transporte a demanda.


CONCLUSIÓNS
Supoñemos que o crecemento de viaxeiros non se debe a factores directamente relacionados co bus urbano, posto que o sistema leva funcionando practicamente sen cambios dende 2012. O único relevante a destacar, a renovación dalgúns vehículos (contadas cos dedos das mans) e a inclusión da cidade na aplicación Moovit, que puido ser un incentivo máis para o usuario —sobre todo turistas— de cara á utilización do transporte público, posto que suple algunhas das funcións que non cumpre a oficial de TUSSA. Con todo, non conta con tempo real nas paradas.

Fontes de información
Concello de Santiago (I)
Concello de Santiago (II)

26 de marzo de 2019

O #BusUrbano estrea campaña de concienciación sobre as violencias machistas

No marco do 8 de marzo (Día Internacional da Muller), o Concello vén de estrear unha campaña de concienciación e visibilización das violencias machistas no transporte urbano. A acción consistiu na impresión de 50 vinilos informativos sobre como actuar ante as violencias machistas, que foron colocados en cada un dos autobuses urbanos, na parte traseira de cabina do condutor.

Vinilo que, dende onte, atópase pegado en todos os autobuses.

Os carteis fan fincapé en que, nestes casos, non é a muller a que debe abandonar o vehículo, senón o home. Tal e como indicaba Marta Lois, concelleira de Igualdade, «A clave está en colocar o foco no agresor e non na vítima, de tal xeito que debe ser el quen abandone o espazo público e non a muller agredida».

A campaña foi inaugurada onte nun bus urbano da #Liña6 dirección Os Tilos, concretamente durante o tramo praza de Abastos – rúa da Rosa. Na presentación, ademais de Marta Lois, tamén estivo presente o xerente de TUSSA, José Ramón Mosquera. Este indicou que «case o 60% das persoas que usan o transporte público son mulleres, dun total de 27.000 usuarios e usuarias diarios que ten o servizo na cidade» (chámanos a atención os datos, porque parecen ser os máis actualizados e aos que a poboación non poder ter acceso).


Como aspecto a destacar, resulta cando menos curioso que o Concello elixira precisamente este autobús para a presentación da campaña. Como se pode apreciar na imaxe, a parte traseira da cabina atópase sucia e chea de restos de adhesivos, froito de todos os carteis que aí estiveron pegados (e máis, tendo en conta de que estamos a falar dun vehículo de segunda man). Baixo o noso punto de vista, comprería revisar e limpar esta zona naqueles buses nos que fose necesario, pero está claro que se para o acto de onte non se fixo, menos se vai facer sen ningunha outra «escusa» para xustificalo.

Esta campaña, enmarcada dentro do 8-M, complementa á levada a cabo polo Concello e Castrosua durante o mes de novembro, con motivo do 25-N. Nela tinguiuse un bus da #Liña1 completamente de negro coa mensaxe «Espazo libre de violencias machistas».


Fontes de información:

Imaxes: 

16 de marzo de 2019

A futura #LiñaAP ao aeroporto será xestionada polo Concello

Era un segredo sabido por todos (constaba no Xeoportal do Concello), pero o pasado martes confirmouse: a Dirección Xeral de Mobilidade cedeu ante o Concello, que pasará a xestionar o servizo da ruta de autobús que une Compostela co aeroporto de Lavacolla baixo a denominación «liña AP», no marco de remodelación do Plan de Transporte Metropolitano de 2020. Será engadida como unha liña máis ao transporte urbano, con todas as vantaxes e inconvenientes que iso supón.


Os principais cambios serán:

HORARIOS
Como podedes comprobar no post sobre esta liña, os horarios operados por Empresa Freire son bastante flexibles, cun bus ao aeroporto cada media hora dende as 6:00 (7:00 no sentido inverso) ata as 00:00 (1:00 dende Lavacolla). Aínda así, estes servizos son insuficientes, pois non chegan a tempo para embarcar nos voos máis madrugadores, cuxos viaxeiros adoitan coller máis o bus que os do resto da xornada.

A vontade do Concello é ampliar este horario, facendo que o primeiro bus saia cara a terminal ás 5:00, unha hora antes, para chegar aos primeiros voos. Asemade, tamén é probable que o último dende Santiago sexa á 1:00, en vez de ás 00:00 como ata agora. Non se ten pensado modificar a frecuencia (cada 30 min). Neste sentido, Freire xa solicitara á Xunta hai uns anos o adianto do comezo do servizo, pero fóralle denegado.



UNHA LIÑA MÁIS DO TRANSPORTE URBANO

A ruta de Empresa Freire transporta, basicamente, dous tipos de viaxeiros: os usuarios do aeroporto e os veciños de Lacavolla e arredores. Coa inclusión da liña dentro do transporte urbano, poderanse engadir a estes perfís outros de carácter urbano. Por exemplo, sería a mellor opción para trasladarse dende o centro da cidade á estación de autobuses dun xeito máis rápido e con menos paradas que a #Liña5 ou para chegar ata a pza. de Galicia dende o centro comercial As Cancelas, sen ter que estar 25 minutos nun bus da #LiñaC11.


ITINERARIO E PARADAS
O percorrido da #LiñaAP será similar ao actual, pero contempla algúns cambios:

Seguirá partindo dende a pza. de Galicia (#Parada410), seguindo pola rúa da Rosa e as dúas estacións (a de tren e a de bus, respectivamente). Para cando estea en funcionamento a nova estación de autobuses no complexo da Intermodal, suprimirase a parada na actual.

➢ Crearase unha nova parada en Fontiñas, para dar cobertura aos habitantes do barrio e aos seus traballadores, así como á zona norte da cidade. Isto lévanos a pensar que, de non variar o percorrido, a que máis papeletas ten é a #Parada153 (fronte ao C.C. As Cancelas), onde actualmente só para a #LiñaC2. Porén, no Xeoportal, o itinerario está marcado polas rúas de Londres e París, pero cómpre destacar que foi ideado para cando xa non funcione a estación de San Caetano, posto que non a contempla como parada. No contexto actual, resulta inviable o percorrido por Londres despois de parar na estación de buses, xa que non se pode acceder a Fontiñas a través da avda. de Lugo.

➢ Os buses accederán ata as portas da CRTVG, en vez de parar a pé de estrada como fai ata o de agora Empresa Freire. Deste xeito, cúmprese unha vella demanda dos traballadores do ente público, que só podían acceder ás instalacións a través das contadas prolongacións da #Liña6 a Vilamaior.


NOVAS TARIFAS...?
Empresa Freire conta cunha subvención da Xunta que lle axuda a sufragar os gastos da liña. Coa entrada desta no mapa do transporte urbano, enténdese que pasará a ter as tarifas do resto das liñas municipais, é dicir, de 1€ en metálico e 0,60€ con tarxeta (tanto as TMG e a TMG «Xente Nova» como os cartóns de TUSSA). Outra das novidades é que, ao deixar de formar parte do transporte metropolitano, os importes das viaxes realizadas coa «Xente Nova» deixarán de ser reembolsados aos seus posuidores porque xa non as pagará a Xunta. Porén, as realizadas coa TMG normal (0,86€) pasarán a ter un custo de 0,60€, unha rebaixa considerable.


Estas son as nosas suposicións, posto que nada se sabe aínda de se TUSSA variará ou non as tarifas, polo menos aquelas que se pagan en efectivo, posto que o prezo actual é de 3€ ida e 5,10€ ida e volta, a pesares de contar coa subvención autonómica. 



CAMBIOS PREVISTOS COA ENTRADA EN FUNCIONAMENTO DA INTERMODAL
Para cando deixe de funcionar a estación de autobuses de San Caetano e comece a facelo a ubicada en Clara Campoamor, a liña sufrirá cambios considerables no seu percorrido. Concretamente, os xa recollidos no Xeoportal, que pasan por substituír a saída dende a praza de Galicia pola propia Intermodal, e contemplan un percorrido circular polo Ensanche a través do Hórreo, Senra, Xoán Carlos I, Rosalía de Castro e Romero Donallo, cunha nova parada na pza. de Vigo.


Detalle do percorrido da futura #LiñaAP polo Ensanche, unha
vez estea en funcionamento a Intermodal.
VEHÍCULOS
Empresa Freire opera a liña con vehículos adaptados ás necesidades do servizo. Concretamente, os buses teñen porta maletas e un servizo de información ao viaxeiro en galego, castelán e inglés, no que se poden visualizar as paradas dispostas nun mapa nunha pantalla. Conta tamén con avisos sonoros de «próxima parada».

Cando pase a ser operada por TUSSA, será necesario a adquisición de novos autobuses, xa que os actuais non chegan para cubrir a liña. Queremos crer que se terán en conta as peculiaridades deste servizo á hora de facelo, posto que é inviable —e máis en tempada alta e con vistas ao Xacobeo 2021— realizalo con buses estándar.

Fontes de información:
Empresa Freire
La Voz de Galicia (12/03/2019)
La Voz de Galicia (13/03/2019)
La Voz de Galicia (14/03/2019)
Xeoportal do Concello