2 de agosto de 2019

Analizamos o novo Plan de transporte da Xunta (I): concello de Oroso


A Xunta da Galicia está a elaborar o novo Plan de transporte público que renovará o cen por cen das concesións do transporte de viaxeiros por estrada da comunidade (máis información detallada sobre o Plan no blog de Mr. Vigo). Dende o pasado mes de febreiro a Xunta está a sacar a exposición pública, por lotes, os anteproxectos das diferentes concesións. A nós nos atinxe no sentido de que todo o transporte metropolitano cos concellos e as bisbarras veciñas está incluído dentro do plan. Ata o momento, a área de Santiago non estivo incluída en ningún dos lotes que saíron á luz. Agora, coa publicación do cuarto e último en xullo, fanse públicos os horarios, percorridos e paradas de todas as liñas que teñan como orixe ou destino Compostela.

Pola nosa parte, nós trataremos de analizar polo miúdo en que medida se verá afectado ou non o transporte metropolitano con respecto á súa situación actual. Para facilitar esta análise, farémolo por concellos, aínda que haxa algunhas concesións que afecten a máis dun. Comezaremos neste post polo de Oroso, cuxa demanda será cuberta polos contratos XG800 e XG817.

Un bus de Autos Grabanxa nas inmediacións do IES Xelmírez II.

XG800 - Comarca de Ordes e norte da de Santiago
A futura concesión XG800 será a herdeira da actual V-1598, explotada por Autos Grabanxa. No relativo á nosa comarca inclúe as viaxes dende e cara Sigüeiro, Porto Avieira, Frades e Abella. Ata o de agora, todas as liñas desta concesión con parada en Sigüeiro tiñan outra localidade como destino final. Por esta razón, o cambio máis destacable é a creación de 16 novos servizos (oito de ida e oito de volta de luns a venres e catro e catro os sábados e domingos) con Sigüeiro como cabeceira, que se unen aos xa existentes cara outras vilas para completar a oferta do transporte metropolitano co concello veciño de Oroso. Estes servizos preexistentes manteranse sen apenas cambios. Os máis destacables, ao noso xuízo, son os seguintes:

➢ A liña de Abella só irá ata Sigüeiro en vez de ata Santiago. Ata o de agora só existía o servizo ATA Abella, pero agora engadirase un DENDE Abella ás 7:20 os días laborables.

➢ A última saída dende Frades ata Santiago (14:20) atrásase dez minutos e pasa a chegar só ata Sigüeiro.

➢ Engádese unha expedición dende Santiago ata Porto Avieira dende a estación ás 14:00 durante a tempada universitaria. A das 21:00, ata agora anual, pasa a prestarse só durante o período lectivo da USC.

➢ Os servizos cara Busto, Namenzo e Berdía deixan de pertencer a esta concesión, xa que se prevé incluílos a demanda dentro do transporte urbano da cidade (ou iso era o que pretendía o anterior equipo de goberno...). A cambio, inclúense moitos outros servizos da parroquia de Ordes.

As nosas conclusións finais son positivas. A creación dos 16 servizos cara Sigüeiro permiten que todos os días haxa un último bus cara a vila orosá ás 22:15. Con todo, lamentamos que non se teña ampliado o servizo dende Porto Avieira á tarde. A última viaxe dende a urbanización e as pequenas localidades anteriores a ela é no entorno das 14:40 h, demasiado cedo e motivo polo cal houbera queixas por parte da poboación. Asemade, mantense para os sábados os dous únicos servizos existentes (un de ida e outro de volta) e os domingos e festivos quedan, de novo, sen autobús.

Podemos afirmar, a modo de resumo, que Sigüeiro gaña, pero o concello de Oroso non. Outra das cuestións que tamén quedará resolta coa nova concesión é a restrición que impide a Tralusa acceder ao interior do polígono do Tambre, que derivou na creación da liña P6 e, en consecuencia, o gran recorte de frecuencia que sufriu a área industrial (que pasou de 16 min a 2 h).


XG817 - Eixo Atlántico e conexións con Lugo, Lalín e Fisterra, con anexos
Servizo actual
da XG517.
Esta megaconcesión, que será a sucesora das actuais XG516 e XG517, cubrirá, entre moitísimas outras, a conexión entre Santiago e A Coruña pola estrada N-550, pasando por Sigüeiro e Ordes. Xa na actualidade a XG517 do Grupo Monbus viña compartindo este traxecto con Grabanxa, e cómpre tela en conta á hora de establecer o número de servizos diarios que terá a capital orosá con Compostela.

Guiándonos sempre polos anexos dos anteproxectos das concesións, podemos establecer, aproximadamente, cales serán os servizos Santiago -> Sigüeiro tras a posta en marcha do Plan:

Luns a venres
Sábados
Domingos e festivos
6:30


7:30


8:00


9:00


9:50


10:00
10:00

11:00


11:45
11:45
11:45
12:00

12:00
12:10


13:00
13:00

13:15
13:15
13:15
14:00*
14:00
14:00
14:15


14:30


15:00


15:25


15:30


16:30
16:30

18:00
18:00
18:00
19:00


19:30
19:30
19:30
20:00


20:15
20:15
20:15
21:00*
21:00

21:15

21:15
22:15
22:15
22:15


Se tes problemas para visualizar a táboa, proba a facelo dende un ordenador!
Lenda:
*Só en período lectivo da USC (de setembro a xuño).
En azul: o bus continúa ata A Coruña / Betanzos.
En vermello: o bus continúa ata Frades.
En verde: o bus continúa ata Porto Avieira.
En amarelo: o bus remata en Sigüeiro.

Podemos observar que o servizo ata Sigüeiro prestado pola liña cara A Coruña mantense como estaba ata o de agora, con trece viaxes de ida e once de volta de luns a venres, seis os sábados e cinco os domingos e festivos. Esta diferenza de viaxes nos días laborables é debido a que a actual XG517 tiña incluídas tres viaxes dende a rúa da Rosa (ás 11:45, 13:15 e 20:15 h) que agora pasan á XG800 para ser operadas tamén os sábados, domingos e festivos.

En último lugar, cabe destacar que as saídas dende Santiago realizaranse en ambas as dúas concesións dende a estación de autobuses, se ben mentres que na XG800 os buses irán despois polo centro (r/ da Rosa, Virxe da Cerca, San Roque, Salgueiriños...), na XG817 circularán, dende a estación, directamente a Salgueiriños e á estrada N-550. Con todo, está previsto o traslado á nova Intermodal para agosto de 2020.
«Rodeo» polo centro da cidade das liñas da XG800.
Fontes:
Mr. Vigo
Consellería de infraestruturas e Mobilidade
La Voz de Galicia
XG800: anteproxecto
XG800: anexos
XG817: anteproxecto
XG817: anexos

Fotos:
El Portal del Autobús
Monbus
Consellería de Infraestruturas e Mobilidade

26 de xullo de 2019

Avistado un Citaro L en probas

O pasado luns «pillamos» en Virxe da Cerca a un novo autobús en probas. Trátase dun Mercedes-Benz Citaro L, de tres portas e 15 metros de lonxitude. No seu interior ían dous condutores de Tralusa (un conducindo e outro de pé ao seu lado) e o que parecía ser un técnico asesor.


Este vehículo pertence ao Grupo Monbus (propietario de Tralusa) e tivo varios destinos. Un dos últimos foi Sabadell (Barcelona), onde cubriu un traxecto substitutivo por obras en Renfe. Chegou a Compostela en xuño para formar parte dos servizos lanzadeira para O Son do Camiño e o concerto de Alejandro Sanz, e parece que a súa estadía está a ser prolongada para poñelo a proba.

MONBUS 1817
O 1817 en Sabadell.

Os seus 15 metros converteríano, no caso de que comezara a prestar servizo na cidade, no bus máis longo de toda a frota. Os vehículos máis longos ata o de agora andan en torno aos 12 m. Porén, ben sabido é que a fisionomía de Compostela non está preparada para vehículos destas dimensións. Un dos puntos máis conflitivos é a curva das Rodas:

O Citaro L nas lanzadeiras ao Monte do Gozo.
Con todo, cabe a posibilidade de que este novo autobús estivera sendo probado para destinalo á ruta do aeroporto de Lavacolla, a futura #LiñaAP que o Concello terá que xestionar a partir de decembro coa implantación do novo Plan de transporte da Xunta. Neste caso a lonxitude si estaría xustificada, xa que o percorrido deste servizo que unirá a Estación Intermodal coa terminal discorre por vías periféricas adaptadas a vehículos longos.


O 1917 en Alcalá e
en Santiago.
Guiándonos pola súa matrícula e a través de ferramentas online, podemos saber que foi matriculado en agosto de 2014, polo que este Citaro L cumprirá o lustro nos vindeiros días. Tería a honra de converterse no vehículo máis novo de Tralusa, seguido do Citaro adquirido o ano pasado, de algo máis de oito anos.

Por facer memoria...
Os últimos vehículos cen por cen novos do transporte urbano son os tres Citaro K que entraron en servizo no 2012, que son propiedade do Concello e foron cofinanciados polos Fondos FEDER da Unión Europea. Dende aquela, uníronse á frota en torno a dez vehículos procedentes de Alcalá de Henares (varios Scania CS40 City II, outros Scania N270UB e Citaros de primeira xeración). No verán de 2018 incorporouse un Citaro procedente do aeroporto de El Prat e agora, no de 2019, veremos que acontece con este pequeno gran xigante, o Citaro L.


Fotos: MiQuel Segura, El Intercambiador, asannei e elaboración propia

22 de xullo de 2019

O bus nocturno só funcionará unha noite durante o #Apóstolo2019

Xa estamos en festas!🎉


O venres daban comezo as festas do Apóstolo 2019 co pregón do actor Luis Zahera. Ata o 31 de xullo, a cidade será testemuña dunha infinidade de eventos para todas as clases de persoas e gustos. Destacan os grandes concertos que terán lugar na praza da Quintana, así como os tradicionais fogos nas noites do 24 e do 31.

Por iso, e aínda que moito máis austero que o do ano pasado, porase en funcionamento un servizo nocturno para facilitar a volta a casa de todos os composteláns e compostelás a practicamente calquera punto cuberto pola rede do transporte urbano diúrna. O básico:

12 liñas (1, 4, 5, 6, 7, 8, C11, P1, P2, P3, P7 e P8).
➢ Saídas dende as cabeceiras ás 00:00, 1:00, 2:00 e 3:00 h. Liñas 4 e 8 tamén ás e medias.
➢ Prolongacións en moitos dos percorridos.
➢ Sistema ideado para desprazarse do centro á periferia, non á inversa.

#Liña1: Rosalía de Castro → Son  Boisaca
➢ Saída dende a #Parada450, en Rosalía de Castro, 87 (cruce con Romero Donallo, ao carón do bar Kampus).
➢ Dende esta cabeceira, percorrido habitual da L1 ata Boisaca con prolongación por Garabal - Son.



#Liña4: As Cancelas ⇆ Casas Novas  Romaño
➢ Itinerario e cabeceiras habituais da L4.
➢ Funcionará nos dous sentidos: saídas dende Romaño ás 00:00, 1:00, 2:00 3:00; dende As Cancelas ás 00:30, 1:30, 2:30, 3:30.
➢ Por Casas Novas só as viaxes en dirección Romaño



#Liña5:
República Arxentina →
 Vite

Estación de autobuses → A Rocha Vella
➢ Dous traxectos que funcionarán só no sentido de circulación indicado.
➢ Saídas das cabeceiras (Rep. Arxentina e est. de autobuses) ás 00:00, 1:00, 2:00 e 3:00 h.



#Liña6:
Hórreo → Amio → San Marcos → Bando → Vilamaior

San Caetano → Os Tilos
➢ Dous traxectos, un cara San Marcos e outro en dirección Os Tilos. O primeiro realizará prolongacións por Amio, Bando e Vilamaior (destino final).
➢ As saídas das 00:00, 1:00, 2:00 e 3:00 realizaranse dende o Hórreo (estación de trens) e San Caetano (#Parada552).



#Liña7: rúa Valle Inclán → Fornás  Aríns
 Percorrido habitual da L7 (co desvío por obras en Castrón Douro).
➢ Prolongación a Fornás e logo percorrido por Aríns (Lobío, A Pena, rotonda Monte do Gozo, Sanxuás e Torrebranca).



#Liña8: Vidán ⇆ Tanatorio
➢ Xunto coa L4, funcionará tamén nos dous sentidos.
➢ Saídas de Vidán ás 00:00, 1:00, 2:00 e 3:00; dende o tanatorio ás 00:30, 1:30, 2:30 e 3:30.
➢ Cabeceiras e percorrido habitual da L8.



#LiñaC11: circular de Fontiñas
➢ A cabeceira trasládase á rúa Bernardo Barreiro (IES de Sar).
➢ Percorrido habitual do C11, pero só con acceso a Fontiñas unha vez (no traxecto de ida).
➢ Prolongación ata o Multiusos Fontes do Sar.



#LiñaP1: estación de autobuses  Folgoso
➢ Mesmas paradas e percorridos que a P1 diúrna.



#LiñaP2: estación de autobuses  A Choupana  Ortoño
➢ Paradas e itinerario habituais da liña P2.
➢ Dará servizo a toda a zona sur (Santa Marta, A Choupana, Volta do Castro, avda. de Barcelona, etc.) ao non chegar a liña 1 nocturna ata ela.



#LiñaP3: rúa Valle Inclán  Lamas de Abade  A Susana
➢ Paradas habituais da liña P3.
➢ Realizarase a prolongación ata o CIFP Compostela e o IES Lamas de Abade.



#LiñaP7: Virxe da Cerca  Pardaces  A Peregrina  Grixoa
➢ Saídas dende a #Parada660, en Virxe da Cerca, onde a escalinata da praza de Abastos.
➢ Primeiro realizará o percorrido por Pardaces para logo seguir cara A Peregrina e Grixoa.
➢ O núcleo de Miramontes non terá servizo de bus nocturno.



#LiñaP8: rúa Valle Inclán  Roxos  Reborido
➢ Pasará por Roxos e Vilastrexe, onde dará media volta para continuar cara Villestro e Reborido.
➢ Paradas habituais da liña P8.



Para os máis tardóns...
Captura da app maisbus do servizo das 6:00
(San Lázaro - Castiñeiriño) e das 6:20
(Castiñeiriño - Vite).
Para aqueles aos que lle resulten demasiado cedo estes servizos, contan con un que percorre unha gran parte da cidade e que circula todos os días do ano. É o máis madrugador e o menos coñecido de toda a rede, e está incluído de forma oficial dentro da #Liña6, aínda que non segue ao cen por cen o percorrido desta, senón que é unha mezcla das L1, 5 e 6. Isto deriva en que presente algún que outro problema no SAE que pode inducir a confusión. Explicarémolo nun post que lle dedicaremos a este peculiar servizo de primeira hora. 😄

E para o día 25...
En último lugar, o xoves 25 de xullo, día de Galicia e festivo en toda a comunidade, veranse reforzadas as liñas 1 e 6:

#Liña1: reforzo no horario de mañá, con pasos cada 20 min. As viaxes en dirección Boisaca prolongaranse polo Recinto Feiral de Amio.

#Liña6: reforzo durante todo o día. Funcionará como un domingo de inverno, con frecuencias de 30 min. Saídas de San Marcos, de 7:30 a 23:00 h; saídas dos Tilos, de 7:15 a 22:45.

Polémica arredor do bus nocturno
O ano pasado saíu elixido nos orzamentos participativos, no apartado das festas do Apóstolo, o bus nocturno. Púxose en marcha durante as once noites coas últimas saídas ás 4:00 (4:30 no caso das liñas 4 e 8). Para as festas deste ano volveu ser escollida a proposta e todo parece indicar que o novo goberno municipal acabou por desbotala. Só funcionará —polo que sabemos ata o momento— a noite do 24 e non terá paradas a demanda. Ademais, as últimas saídas pasarán a ser ás 3:00, unha hora moi cedo para as que son as festas máis importantes da cidade.

Fontes de información: TUSSA, Orzamentos Participativos «Compostela Decide»
Imaxes: Concello, elaboración propia e app maisbus